BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, October 24, 2010

Jangan bersedih!


jangan sesekali bersedih! sebab kehidupan anda yang sebenarnya adalah kebahagiaan yang anda rasakan dan ketenangan yang anda nikmati.

jangan sesekali bersdih! sebab ubat tidak akan dapat membantu anda untuk menghilangkan kesedihan anda. hanya ahati anda yang dapat menenangkan segala gelora perasaan dan kelapangan jiwa anda yang dapat menghilangkan terpaan kesedihan.

jangan sesekali bersedih! sebab anda memiliki kekuatan doa. Allah tidak menyukai orang yang selalu bersedih. perbaikilah kedudukan anda di pintu Rahmat-Nya. anda memiliki sepetiga malam untuk berdoa kepadaNya dan anda memiliki waktu yang begitu dekat denganNya iaitu ketika anda sujud.

jangan bersedih! sebab sakit yang dideritai pasti akan ilang, tubuh yang cedera akan sembuh, segala dosa akan diampuni, segala hutang akan terbayar, semua yang tertawan akan dilepaskan, semua yang hilang akan diganti, semua yang bermaksiat akan bertaubat dan semua yang miskin akan kaya.

jangan bersedih! pernahkah anda lihat wat hitam bagaimana ia menghilang, malam yang gelap berubah menjadi terang benderang, angin puyuh boleh menjadi tenang dan badai boleh menjadi teduh. Oleh sebab itu, segala kesusahan akan berganti dengan kelapangan dan jiwa yang merindu akan tenang.

Jangan bersedih! sinaran cahaya matahari akan menghilangkan kegelapan, tenggorok yang kering akan hilang hausnya dengan air yang segar, rasa lapar yang memberontak akan tenang dengan suapan nasi, tubuh yang letih akan kembali segar dengan tidur nyenyak dan rintihan sakit akan hilang dengan kesembuhan. semuanya akan berakir. tugas kita hanya bersabar dan bersabar, menunggu sebentar dan segalanya akan berubah.

Wahai Yng Maha Esa, Wahai Tempat Meminta, Wahai Yang Maha Mulia, Wahai Yang Maha Hidup, wahai Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, hamba memohon kepada Mu agar segala kegundahan, kegelisahan dan kesedihan hilang. Ya Allah, kami berlindung kepadaMu daripada kesusahan, permasalahan hidup, kehinaan dan kemiskinan. Maha Suci Engkau Ya Allah, aku bersaksi tidak ada tuhan selainMu dan aku memohon keampunanMu dan bertaubat kepadaMu. Selawat dan salam buat junjungan kita Nabi Muhammad.

sumber: Buku 'supaya gelisah bernilai ibadah'

p/s: jangan bersedih..Allah sentiasa bersama dengan kita..^^

0 comments: