BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 30, 2010

Apa cerita Galacticos??






HAHA!

Padan muka Real Madrid.

Kena belasah dengan Barcelona,

5-0.


macam Barcelona lawan LAOS je..haha

pape pon, memang hangat perlawanan semalam.

dicemari dengan banyak insiden pergaduhan.

Tapi aku rasa yang jadi punca semua ni,

Cristiano Ronaldo, sebab dia yang mula2 mencetuskan

kekecohan apabila dia menolak pengurus Barca.

Banyak kad kuning yang dilayangkan referee.

Ada 1 kad merah untuk Ramos( Real Madrid),

bila Ramos dengan jelas nampak dia sengaja menendang

Lionel Messi( Barcelona).

Anyway, congratz untuk pemain Barca,

korang memang Champion!^^

Sape2 yang tak tengok match semalam,

boleh download link i bawah:





credit:motd2u

Screenshot:


Messi, banyak membantu Barca dengan hantaran yang superb


Ramos dilayangkan kad merah setelah mengasari Messi


Puyol jatuh ditolak Ramos
>


Read more...

Monday, November 29, 2010

Jangan Bertengkar Lagi




sedang mendengar radio,
tiba-tiba ada satu lagu yang cambest.
oo..ni lagu Kangen Band, lagu baru.

Lagu ini ditujukan kepada sesapa
yang selalu bergaduh tu,
rentikanlah, sama-samalah
kita berbaik dan berkasih sayang
sesama kita.
sesungguhnya kasih sayang itu
mengeratkan jalinan antara
kita..^^

Lirik:
Sadarkah kekasih kelakuan kamu
Sungguh sangat menyiksa aku
Padahal ku beri apa yang kau mau
Tapi kau tak mengerti aku

[*]
Sakitnya hatiku
Dengan semua caramu
Bila kau terus begini
Nanti ku bisa pergi

[**]
Aku mohon sayangilah
Diriku di dalam hidupmu
Dan kamu jangan kasar-kasar lagi
Dengarlah pujaan hati

[***]
Aku mohon mengertilah
Kita Jangan Bertengkar lagi
Hadapi semua dengan dingin hati
Dengarlah pujaan hati

Back to [*][**]

Back to [***] 2x

p/s: sesiapa yang turut mahu mendengar lagu ini, boleh lah memuat turun lagu ini.

Click Here to DOwnload


Read more...

Sunday, November 28, 2010

7-1 je??





yehaa!
malam td Man United menang lawan blackburn , 7 berbalas 1!!
7 je ke??
aduh, m3 ingatkan dapat la sampai angka 10..hehe^^

ape pon, congratz utk berbatov, sebab dpat score 5 gol mlm ni,,,
memang MU perform malam ni..walaupun rooney xscore, tp dia tetap assist utk berbatov,,bgus2,minggu depan boleh score.

Sekarang ni, MU duk no 1 dalam table liga..harap2, esok chelsea just seri atau pon kalah ngan newcastle..hehe

Berbatov, score 5 gol. kali pertama dalam karier dia^^


Nani,score untuk gol ke-5 united


Park ji sung, salah seorang scorer. Asia untuk Asia!^^

Berbatov sgt hepi, nak bawak balik bola simpan kt rumah^^

p/s: hari ni sangat happy sebab Man United menang...=D


Read more...

Saturday, November 27, 2010

1st Lucky Draw by HEZE SUZE


kali ni,m3 join 1st lucky draw..
yang ni, dianjur oleh HEZE SUZE
hadiahnya?
rm50. banyak tu.hehe..

syarat-syarat dia pe?
nak tau, klik SINI.

m3 nak tag 3 orang:

Nieza
Ain&Fik
Firdani


Read more...

Thursday, November 25, 2010

Ada blogger nak bagi topup percuma!


Sedang blogwalking semalam,ternampak satu contest,


Yuhuuu...

ada blogger nak bagi topup percuma..

banyak ke?

banyak,rm6!

rm6 pon banyak ke?

banyak,siyes x tipu,,nak2 orang susah macam m3 ni(ayat bodek tuan contest..^^)

apa2 pon,nak topup tu bukannya free,

ada syarat nya yang wajib dipenuhi:

Wajib:
-jadi follower utk FREE DOWNLOAD + BLOG WALKING
-buat entri pasal TOPUP FREE ni (pastikan ade link entri ni )
-tinggalkan komen anda di entri ni (nama+entri yg di buat)

Tarikh Tutup:
13 DEC 2010 (sbb ak masuk belajar balik utk sem 2)
14 DEC 2010 (topup direct msuk ke no phone anda)

Click here untuk maklumat lanjut=)

p/s:sebenarnya m3 x pernah masuk mane contest sejak jadi blogger ni,coz x reti sangat..huhu..jadi ni la first contest utk m3..14Dec tu amat bermakna bagi m3?agak2 korang nape?hehe^^



Read more...

Dua Tarikh yang perlu anda ingati.


Eh?

Nape gmbar kucing?

hehe,xde pape tu..m3 sje2 letak

dua tarikh?

Yup..kat sini nak gtaw 2 tarikh je..

Tarikh ape?
13 Mei 1969 dan 19 November 1985

Nape kena ingat?


Urm..Nape eik?

Nak Tahu nape?

Cube klik kat Link bawah ni..

Dan baca betul2..
Click Here


P/s: bacalah dengan berlapang dada dan hati terbuka,ambillah pengajaran dan sesungguhnya pilihan ditangan anda^^



Read more...

Wednesday, November 24, 2010

Terengganu Dictionary-Part 3

ada lai sikit ni vocab baru:^^

dokdang ....... tak sempat
glising ......merekah
iiising ....... gile dooo
ikang aye ...... ikan tongkol
kheloqq ....... tenggelam (mcm kepala kura2 masuk cengkerang)
tunggu stor ....... tunggu sekejap
Kupik .........kedekut
Kembit ......mengada-ngada
gembik.....lebeh kurang bwh ah nk berdua2an je
ngerek...... selalu bwk awek kot
Lembek ..... tilam
Lambur ....... beranda/balkoni
meroh merang ........merah sangat
memang dok arr .......sesungguhnya bukan
musing ligak ......... berpusing2
musing ketang ......... berpusing2
ngoyang ....... meroyan
nyekik ......... menyampah
nisang .......gula melaka
skekk ..... sedikit
se`jek ...... masjid
sekut merri ......biskut merrie
sekut..........biskut
se'eh ...... kenyang sangat
sorok....... drawer
tawo
r hebbe ....... tawar gile
tohok......buang
senyak tupah.....senyap sunyi
tinggi sayuk....sgt2 tinggi
beso jalo.....sudah besar(org)
kecik tuik.....kecil sgt2
pucak kesi.......pucat
bising bango.....bising sgt
uduh sepang.....hodoh
uduh sepang ko'ong.......hodoh sgt2
tupul glebek.....tumpul(cm pisau ke)
pendek kettok.....pendek ah
gelak kattok......gelap gelita
kuning siyor......kuning
Wohhulu ..... bahulu
tubek .......keluar
paik nepang.....pahit yg amat2
beng ikang......... van@lori yg bawa ikan
nebeng ngoh......ter over
pekat likat.....pekat ah
wak mmunoh.....merosakkan
ngate riti ....... bersepah
lokkk .............biarkan


Read more...

Tuesday, November 23, 2010

Terengganu Dictionary-Part 2

kita sambung lagi kita punya vocab hari ni..:

botok licing
.......botak licin (rambut)
beso jereguk.....besar
kecok.............jln terhincut2
gege..............bising
suke glekek.......ketawe menggelekek
ketor geggor......terketar-ketar smp bergegar..hehe
manih leting......sgt manis
dulli mung........tak ambik peduli
musing ketang caghi......cari merate-rate
letihsang.........sgt letih
bapok gong........sgt besar
gong..............sombong
srupe tule/supatula.......serupe je
beghak nanang......sgt berat
ringang lepung.....sgt ringan
ketik nnyamuk......digigit nyamuk
makang kkucing.....dimakan kucing
kattok wong........katak (siap ade bunyi tuu)
dop tahu starang.....tak tahu pun
busuk kohong....busuk gile
agah...org yg sombong
soheh dok munggg??... ko ni biar betul!!
brekmok... tuuttt(censored)
sewang......lbh kurang serabut jgk
membo nga bang......dok tahu nk explain
ape ke jadah ...... apa hal
apah nyor...... hampas kelapa
anguh letong...... sangat hangus
bata golek ..... boaster/bantal pelok
bekpang ....... sejenis kuih yg diperbuat drpd beras pulut
boloq woq ...... serabut/kelam kabut
bahang ....... pukul kan!
Bluahh ......comot


Read more...

Terengganu Dictionary

'vocab' yang ada dalam Terengganu Dictionary.

jauh sapok.....teramatlah jauhnye
panah sang.........panas yg teramat sgt
comel lote.........comel yg amat
ija naung..........hijau kehijauan
sejuk ketto........sejuk yg sgt2
itang lettung......tersangatlaa hitamnya
punoh jahnang......rosak
pughah hangik......hampeh gile
gugha bewok........gurauan yg menyebabkn pgaduhan
air geh tujuh yu-pi cak katung jogek-jogek...air 7UP(kole beghang)
taik ayang muna....tahi ayam yg masih hangat
kona lepe.........kona lipat
kelecak...........terpelanting
nakuk paik.......penakut yg amat
tinggi lonjong....tinggi sgt
tinggi nyayuk......sama cm diatas
masing pekkok.....teramat masin!
sekak netting.....singkat sgt (kain)
nipih nayyang.....sgt nipis
maknga............cuai
babir.............degil (taktau nak eja camane)
jabir/supek/plastik ghok-ghak.........plastic bag je padahal
koghok............tengkorak
kehek.............muntahkan semula
puahsang..........boring
meppeh............tak larat
kepeh blepeng.....kempis sgt(sampai mcm lempeng?)
lapo perut........lapar (bahse ganu yg sering berangkai, sebut lapo misti ade perut)
ngatuk mate.......ngantuk (samela tak ble pisah ni.. kene bitahu eheh)
rokok cap unta nabai.. rokok camel (koleberang's)
bodo dooh lalu........bodo lebeh2 lebih2
koghok keghing nggoh....tengkorak yg sudah kering (cm mengata/mengumpat)
kelecak baghak......terpelanting
kerek tlage......konkrit mengepung telage
takdok aghoh........habis ikhtiar
penuh poppok/rumbu.......penuh sampai melimpah
khapoh...........kerak (goreng pisang etc)
penuh nembok......penuh sampai melimpah
gemuk debbok......gemuk sgt
kuruh kering.....sgt kurus

p/s: cuba2 lah praktiskan dalam kehidupan seharian..selamat mencuba!^^


Read more...

Monday, November 22, 2010

Pemuda Yang Ikhlas




Pada zaman dahulu, ada seorang jejaka yang sangat suka membaca dan selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat suka membaca novel dan buku cerita. Pada suatu hari, dia telah terjumpa sebuah novel yang ada tertulis pada kulit novel itu nama dan alamat seorang gadis di salah satu muka suratnya. Tertulis disitu “Catrina, ikhlas dan perlukan sahabat “.

Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis misteri itu. Setelah pulang ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk memberitahu niat ingin berkawan dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si jejaka mendapat balasan daripada gadis tersebut bahawa
dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.

Hari betukar minggu dan minggu bertukar bulan. Persahabatan mula bertukar kepada perasaan sayang. Namun begitu mereka masih belum pernah bersua muka. Si jejaka ingin sekali bertemu si gadis misteri dan begitu juga dengan si gadis. Walaupun kedua-keduanya masih belum
melihat rupa masing-masing, tapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.

Pada suatu hari, si jejaka dipanggil oleh bala tentera untuk pergi ke medan perang. Si jejaka merasa amat susah hati kerana dia bimbang sekiranya dia mungkin tidak dapat berjumpa dengan si gadis kesayangannya. Maka diutuskannya sepucuk surat berbunyi "kalau Allah panjangkan jodoh kita, dan kamu masih sayang padaku, kita berjumpalah di stesen keretapi pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan mengenali kamu sekiranya kamu juga memegang sekuntum bunga mawar merah. Setelah itu izinkanlah aku membawamu untuk makan malam dan bertemu orang tuaku”.

Maka pergi lah jejaka ke medan perang dengan tenang setelah mengutuskan surat itu…

Beberapa bulan kemudian…




Pada hari pengumuman perang tamat, si jejaka pergi ke stesen
keretapi yang dijanjikan sambil memegang sekuntum bunga mawar merah di tangannya. Diperhatikannya seorang demi seorang gadis yang berada di stesen keretapi itu sekiranya ada yang turut memegang bunga mawar merah sepertinya.

Tiba-tiba, si jejaka ternampak seorang gadis yang agak berisi, sedikit hitam dan berjerawat mukanya duduk di kerusi roda sambil melihat sekeliling seolah mencari seseorang. Kakinya kudung dan tangannya cacat sebelah. Sebelah lagi tangannya memegang sekuntum bunga mawar berwarna merah. Si jejaka sangat terkejut melihat keadaan fizikal dan wajah gadis pujaannya selama ini amat berbeza dari imaginasinya, namun dia memberanikan diri menghampiri gadis tersebut.

"Catrina?" Gadis itu melihat ke arah si jejaka dan tersenyum ceria. Si jejaka terus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata, "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaanku untuk makan malam bersama kedua ibu bapaku. Orang tuaku tidak sabar-sabar lagi untuk bertemu denganmu” kata jejaka itu. Si gadis itu tersenyum lagi dan berkata, "aku tidak tahu apa yang terjadi. Tetapi ada seorang gadis cantik jelita memberikan bunga ini kepadaku sebentar tadi. Dia memintaku memberitahu kamu bahawa dia sedang menunggu kamu di restoran di hadapan stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam dan bertemu orang tuamu”.




Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati jejaka ini? Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa. Dia telah mengotakan janjinya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang walaupun pada mulanya dia menjangkakan gadis cacat itu adalah Catrina. Masihkah lagi wujud lelaki seikhlas dan seluhur hati pemuda itu?hope it's me..^^


Read more...

Sunday, November 21, 2010

Khasiat Kurma


Mengikut hasil kajian sains, khasiat kurma terbukti:

* memanaskan badan
* mencerdaskan tubuh
* mencergaskan minda
* membantu tumbesaran kanak-kanak
* melancarkan perjalanan darah
* menghindari barah
* mencuci hati
* membantu mengurang pengaliran darah semasa kelahiran

Bukan sahaja buah kurma,umbut pokok kurma juga boleh dijadikan makanan dan mempunyai khasiat tersendiri. Jus kurma juga berkesan meredakan tekanan darah tinggi. Kurma kaya dengan unsur zat besi dan kalsium yang sesuai untuk wanita sama ada semasa hamil atau selepas bersalin.

Mengikut kajian Dr. Mahmud Nazim al-Nasimy dalam buku Tempoh Mengandung dari segi Perubatan, Fiqhiyah dan Perundangan, khasiat jus kurma antara lain:

* Menolong mencengkam rahim sewaktu kelahiran
* memperkukuhkan urat rahim pada bulan terakhir kehamilan
* membantu memudahkan proses kelahiran bayi
* zat besi dan kalsium dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi yang diperlukan bagi membentuk susu ibu
* bagi ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, memakan buah kurma boleh menggalakkan pertambahan susu
* kurma berperanan dalam pertumbuhan kanak-kanak, pembentukan darah dan sumsum tulang
* kajian juga membuktikan kurma antara makanan paling pantas diproses sebagai bekalan tenaga

Firman Allah kepada Maryam, ibu Nabi Isa, supaya memakan kurma ketika beliau dalam keadaan lemah selepas bersalin:

"Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia akan gugurkan atasmu kurma yang masak"- (Surah Maryam:25)

p/s: kena makan kurma sentiasa, bukan makan time bulan pose je..=D






Read more...

Friday, November 19, 2010

Nikah Gantung (Khitbah) Satu Alternatif!


Sedang pelbagai pihak seperti buntu mencari penyelesaian kepada barah sosial yang menjurus kepada pergaulan dan seks bebas (zina) serta rogol dan buang bayi berleluasa pada hari ini, saya menyarankan satu program atau projek besar iaitu "Taysir az Ziwaj" dilaksanakan, khasnya oleh pihak berwajib.

Taysir Az Ziwaj ialah "Permudahkan Proses Perkahwinan" terutama kepada anak-anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan.

Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan (nafsu) syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul, benar dan baik.

Gejala seks bebas (zina) dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul, tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain. Sedang Islam menggalakkan perkahwinan (aqad nikah) agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal. Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia.

Firman Allah swt yang bermaksud :

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui." (Surah An-Nuur : Ayat 32)

Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas (zina). Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib (kerajaan) seperti (sekadar menyebut beberapa contoh) :

* Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin

* Memberi insentif sebagai galakan berkahwin

* Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan

* Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma

* Menganjurkan perkahwinan beramai-ramai yang menjimatkan

* Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan

* Merendahkan hantaran perkahwinan

Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung. Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :

* Suami

* Isteri

* Wali

* Saksi

* Aqad (Ijab Qabul)

Cuma bezanya ialah pasangan pengantin (suami isteri) tidak tinggal serumah dalam tempoh-tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti (sekadar menyebut beberapa contoh) :

* Masih menuntut di kolej atau universiti

* Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah

* Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga

Justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan (atas persetujuan bersama kedua-dua pihak) dan barangkali tinggal bersama keluarga masing-masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan di atas telah selesai dan mereka benar-benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

Kelebihan Nikah Gantung

Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang-undang negara. Andai dalam tempoh itu mereka bertemu, keluar makan, dating, study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks, maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram.

Andai berlaku kehamilan, maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab (keturunan). Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah.

Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata-ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang. Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama. Akhirnya, jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara.

Penerimaan Masyarakat

Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab. Menurut amalan tersebut, sewaktu majlis pertunangan, ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah (halflun nikah) tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali (serumah) sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan (haflul Qiran). Terkadang tempoh itu (antara pertunangan dan perkahwinan) menjangkau tahun lamanya.

Dalam masyarakat Melayu, amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung. Ia pernah dikaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz, Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara.

Malah menurut Abdul Jalil Borhan, perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 (dalam bahagian 5) enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun. Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah, maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

Apabila pasangan pengantin (nikah gantung) bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi, maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin (jima'/bersetubuh). Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir (material) . Berkait perkara ini, kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini (nafkah zahir) wajib dengan berlakunya aqad, maka selepas sahaja aqad nikah, suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya.

b] Pandangan jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat-syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami (berpindah ke tempat suami), boleh melakukan istimta' (mengambil keseronokan) , jima'/bersetubuh , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya.

Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa ; bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku. Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama, maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri, buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

Tegasnya saya sebutkan disini, terutama kepada pihak berkuasa agama, ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak-anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam. Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak, tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak-anak gadis dan teruna kita berpeleseran, bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan. Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar, murka Allah swt itulah yang paling ditakuti.

sumber: iluvislam









Read more...

Nikah Khitbah- Tiket Untuk Bercouple!


Dalam adat Melayu perkahwinan dimulai dengan pertunangan sedangkan mengikut cara yg diamalkan dalam masyarakat dulu iaitu nikah gantung adalah lebih menepati maksud khitbah dalam Islam bukannya bertunang. Ada orang yang menyamakan Khitbah dalam Islam sebagai pertunangan adalah tidak tepat.



Akibat dari cara khitbah yang salah telah menjadikan pertunangan sebagai asas untuk menghalalkan "coupling" (dulu disebut berdua2an atau merendet) antara lelaki dan wanita. Ada yang memberi alasan untuk ber'couple' dulu atau bertunang dulu untuk kenal mengenali satu sama lain sedangkan hubungan perkahwinan bukan isu hukum Thourndike "cuba-cuba" atau "trial and error". Ia adalah satu amanah dalam Islam. Ramai di kalangan remaja pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”.Ada yang berkata,"Bertunang boleh kenal hati budi, kalau tak sesuai boleh putuskan tapi kalau dah kahwin susahlah, nak bercerai malu!"



Isunya: “Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple, bercouplelah, tapi kena dengan cara yang halal…iaituBERNIKAH!”.



Apabila persoalan nikah ini diutarakan, ramai yang akan memberikan respon yang skeptik. “Saya belum bekerja!", "Saya masih belajar!", "Mana nak cari duit buat belanja kahwin?”, “Ni bukan main-main, nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak Ayah tak bagi!”, “Nak tinggal kat mana? Sapa yang nak bayar sewa rumah” dan 1001 alasan lagi. Kenapa mereka boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Jawapan saya bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja… “Kamu wajib berkhitbah!”.





Khitbah



Secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat, hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak. Lebih menyedihkan ada yang bertunang kemudian ber'coupling' berakhir dengan keterlanjuran, kemudian putus dengan pelbagai alasan.



Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung” (bunyinya amat mengerikan?)



Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh kebanyakan pemuda pemudi kita hatta yang janda,duda atau yang nak berpoligami serta yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.



Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja.Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa akan tidak bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kebejatan moral menggila. Lihatlah apa yang berlaku di seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh sebuah akhbar harian baru-baru ini mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus ke arah maksiat dan nafsu.



Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini. Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.



Saya sedang berusaha untuk menghidupkan kembali 'nikah gantung' ini dengan panggilan baru iaitu 'nikah khitbah', walaupun menghadapi sedikit masalah penerimaan. Ia semata-mata bertujuan untuk mengelakkan perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas rindu dendam melalui telefon, sms, chatting, fb dll), bertemu antara pasangan walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang boleh menjadi muqaddimah kepada zina mata, tangan, hati dll.) Saya sendiri bernikah gantung (nikah khitbah) pada 7.7.1979 iaitu 6 bulan sebelum majlis kenduri. Dengan tiket nikah saya tiada masalah untuk menemui isteri atau keluar bersama-sama (ber'couple') kerana dah disahkan sebagai suami isteri (gantung-sebab tdk duduk serumah) yg lebih menepati khitbah secara Islam. Malah dengan tiket nikah itu membuatkan saya merasai beban amanah sebagai suami meskipun kami tidak serumah sementara menunggu majlis kenduri pada bulan Disember 1979. Saya mahu menjadi ibubapa yg awal pada zaman moden yang penuh kecelaruan dengan menjadikan nikah khitbah dipraktikkan oleh anak-anak saya yang belum berkahwin, insyaAllah. Doakan!!!

WA.






Read more...

Thursday, November 18, 2010

Pamela bakal bintangi filem Dr. Rozmey


betol ke?
ntah,ye la kot...dah kosmo cakap camtu..
pape pn,tengok dulu cite dia yg dikatakn
pecah panggung 20juta tu..
aku pon xtahu best ke x cite die,,
just tunggu ape kate org ramai..




Read more...

Monday, November 15, 2010

 Pemain billiard terkenal dunia pula peluk Islam


MASHAD (Iran), 12 Nov: Pemain billiard terkenal dunia, David John (gambar) mengumumkan dirinya memeluk agama Islam dalam satu upacara di bandar Mashad, Iran timur laut.

Upacara itu turut dihadiri oleh Ketua Pendidikan Jasmani, Ali Saeid Lou dan Imam Sayyed Reza Taghavi, menurut Taqrib News Agency (TNA).

David pernah menajdi juara EBSA, kejohanan billiard yang penting di peringkat dunia, pada tahun 2002 dan 2003.

Sebelum ini, adik ipar bekas Perdana Menteri Britain Tony Blair, Lauren Booth, memeluk Islam selepas menziarahi makam Fatimah al-Masumeh di bandar Qom, Iran sekembalinya ke Britain enam minggu lalu.

Booth, 43, wartawan penyiaran di Press TV, saluran berita bahasa Inggeris Iran adalah adik kepada Cherie Blair, isteri bekas perdana menteri Britain itu.

"Setelah menziarah makam Fatimah Al-Masumeh itu, saya merasa suatu kejutan spiritual, nyaman dan tenteram," katanya kepada akhbar The Mail.

David John menukar namanya menjadi Davood setelah memeluk Islam (Davood sama dengan David mengikut nama Iran) dan berkata, "Revolusi terjadi dalam diri saya ketika saya sampai di Mashad. Saya berharap bahawa selama ini saya boleh menjadi seorang Muslim lebih baik lagi belajar," katanya.

"Saya pernah menjadi jurulatih di Dubai, Qatar dan Bahrain untuk beberapa tahun dan selama itu saya sudah begitu akrab dengan Islam," tambah David.

"Ketika saya datang ke Iran, saya tertawan dengan budaya Iran dan setelah menuju ke Mashad saya memutuskan untuk memeluk Islam," tegas David.

Ketika upacara, Imam Sayyed Reza Taqhavi mengucapkan selamat kepada kemasukannya dalam Islam sambil menyebut, "pandangan kita terhadap Non-Muslim dan Muslim adalah humanistik."

"Menghormati semua manusia adalah salah satu peraturan dalam Islam," kata Imam Sayyed Reza Taqavi.


Sumber: HarakahDaily


Read more...

Adik ipar Tony Blair peluk Islam


LONDON, 26 Okt: Adik ipar Tony Blair, Lauren Booth, memeluk Islam selepas menziarahi makam Fatimah al-Masumeh di bandar Qom, Iran sekembalinya ke Britain enam minggu lalu.

Booth, 43, wartawan penyiaran di Press TV, saluran berita bahasa Inggeris Iran adalah adik kepada Cherie Blair, isteri bekas perdana menteri Britain itu.

"Setelah menziarah makam Fatimah Al-Masumeh itu, saya merasa suatu kejutan spiritual, nyaman dan tenteram," katanya kepada akhbar The Mail Ahad lalu.

Beliau berkata, "sekarang ini saya tidak lagi makan babi dan saya membaca Al Quran setiap hari. Kini saya sedang membaca pada muka surat ke 60.

"Saya juga tidak minum alkohol dalam 45 hari ini, satu tempuh masa yang terpanjang dalam 25 tahun. Peliknya sejak saya mengambil keputusan untuk memeluk Islam, saya tidak mahu lagi menyentuh alkohol," katanya.

Sebelum memeluk Islam, Booth sangat simpati dengan Islam dan menghabiskan masa yang lama di Palestine. Beliau juga menentang keras peperangan yang dipaksakan ke atas Iraq.

"Saya selalu kagum dengan kekuatan dan keselesaan yang diberi (oleh Islam)," katanya.


Sumber- HarakahDaily


Read more...

Friday, November 12, 2010

Rahsia Bantal


1) Memeluk Bantal

Mereka yang suka memeluk bantal biasanya berjiwa seni. Mereka mempunyai penghargaan yang tinggi terhadap lukisan, muzik dan sastera. Perasaan mereka halus dan jiwa mereka
romantik. Kadangkala ada yang boleh membaca peristiwa yang akan berlaku melalui mimpi. Mereka juga sangat prihatin terhadap kesusilaan.

2) Menggunakan Banyak Bantal

Mereka biasanya kurang kenyakinan. Dalam kehidupan seharian
mereka memerlukan banyak pendamping. Mereka jarang membuat
keputusan sendiri, sebaliknya mendapatkan pandangan orang lain.

3) Tidur Dengan Satu Bantal

Mereka bukan jenis mengada-ngada dan boleh menerima keadaan
seadanya. Mereka juga membuat keputusan berdasarkan fikiran dan
bukan nafsu semata-mata.
4) Meletakkan Bantal Di Bawah Kaki

Mereka mempunyai sifat kurang baik. Mereka jarang bergaul dgn
org ramai, malah kaku dalam pergaulan. Ini menyebabkan mereka
cenderung bersifat egois. Mereka juga gemar menempuh jalan pintas
untuk mencapai cita-cita. Mereka tidak suka berusaha.

5) Tidur tanpa Bantal

Mereka memiliki sifat percaya diri yang sangat tinggi. Kadangkala sifat percaya diri ini akhirnya akan membawa kepada sifat ego.

6) Tidak punya bantal

Kasihan betul... pergi kedai belilah satu!!" =D

p/s: rahsia2 ini masih tak diketahui tepat atau tidak..cuba la sendiri..=P


Read more...

Wednesday, November 10, 2010

Kurang Ajar!


memang tak patut kalau kita kurang ajar dengan insan yang dipanggil guru

lagi keterlaluan kalau kita kurang ajar dengan ulama'

cuba tengok video di bawah.




video

p/s: hormatilah guru,para ilmuwan dan juga para ulama'. ulama pewaris Nabi, mendalami agama lebih dari apa yang kita tahu..fikir2kan...


Read more...

Friday, November 5, 2010

Kebenaran vs kebatilan??





gambar 2


licik betol orang yang menggunakan kecanggihan teknologi dan kepandaian yang dimiliki untuk menipu dunia...

baca lebih lanjut disini.


Read more...

Tuesday, November 2, 2010

Khasiat Kopi Radix


Khasiat Kopi Radix:

Menghilangkan Sakit Sendi dan Sakit Pinggang
Penyakit arthritis dan rheumatism terjadi hasil daripada peradangan yang berpunca dari ketidak seimbangan suhu. Kesannya mewujudkan kelebihan asid seperti asid urik yang menyebabkan ghout. Kopi Radix akan bertindak secara diuretik (memperbanyakkan kencing) dengan melakukan pengimbangan suhu dan asid. Terdapat testimoni yang banyak yang menceritakan kelebihan penggunaan Radix yang dapat menghilangkan sakit pinggang dan lutut.

Demam Panas

Minuman Kopi Radix akan menghilangkan rasa hendak demam jika diambil pada peringkat awal kerana bahan yang terdapat dalam Radix akan meningkatkan sistem imuniti untuk membunuh kuman yang menyerang tubuh. Tindakan bioflavonoid akan meningkatkan lagi aktiviti sel-sel imuniti dengan mempercepatkan pergerakan ke tempat serangan. Minuman Kopi Radix akan menyebabkan seseorang itu kencing dengan banyak, berpeluh dan terasa dahaga. Kesan dahaga ini membuatkan seseorang pesakit itu banyak minum air di mana suhu tubuh akan kembali stabil.

Ketumbuhan
Bahan yang dikenali sebagai quassinoid yang terdapat dalam Radix merupakan bahan anti tumor yang boleh menghilangkan ketumbuhan di otak. Ini diperkuatkan lagi oleh kajian Dr. Azizah Hamid daripada Universiti Putra Malaysia (UPM) pada tahun 2000. Dalam kes yang sebenar, HPA mempunyai rekod menyembuhkan ketumbuhan di otak setelah pesakit diberikan Radix bersama Omega3 dan Spirulina.

Radix Untuk Kaum Wanita
Radix mempunyai bahan antioksidan yang boleh memerangkapkan radikal bebas yang menyebabkan pelbagai penyakit. Bagi wanita yang menghadapi masalah keputihan, lelehan cecair ini dapat dihilangkan dengan hanya meminum Kopi Radix, begitu juga dengan senggugut. Kopi Radix mempunyai kesan detoksifikasi yang boleh mengeluarkan keracunan di hati dan membetulkan perjalanan darah. Bagi wanita yang menopouse, mereka memerlukan pytoestrogen dan kalsium untuk tulangnya dan ini boleh didapati dalam Kopi Radix.

Kopi Radix Untuk Pesakit Kencing manis dan Darah Tinggi
Radix juga mengandungi betasitosterol dan stigmasterol yang bertindak sebagai hipoglisemik (menurunkan paras glukos). Kekuatan gandaan diuretik menjadikan Kopi Radix juga boleh digunakan untuk merawat hipertensi.

Kopi Radix Untuk Tenaga
Kesan afrodisiak meningkatkan tenaga kelakian dan baik jika disinergikan bersama Omega3. Bagaimana ini berlaku? Satu kajian yang dilakukan di Universiti Malaya (UM) menunjukkan bahawa tikus putih yang diberikan Radix menunjukkan penambahan 480% hormon jantan manakala tikus betina pula melahirkan anak jantan lebih daripada anak betina dengan nisbah 3:1.

Kopi Radix mengandungi 7 herba pilihan :
1. Tongkat Ali (AFRODISIAK/ANTIOKSIDAN).
2. Pokok Mata Pelanduk (DIURETIK).
3. Pokok Teja Lawang (KARMINATIF).
4. Pokok Tebu Gajah (ANTIDOT).
5. Pokok Mengkudu Hutan (LAXATIF).
6. Halban (IMUNITI).
7. Larak Hutan (KARDIOTONIK).

p/s: memang sangat suka minuk kopi radix..tp ada org ckp kopi ni pahit...=D


Read more...