BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 9, 2010

Salam Maal Hijrah


Sudah beberapa hari m3 menyepi dari dunia blog. mungkin belum terlambat kiranya untuk m3 mengucapkan salam maal hijrah untuk semua muslimin n muslimat. Ya, tahun baru menjelma lagi, semakin hari, semakin bertambah usia, semakin bertambah pengalaman hidup didunia ini,tapi adakah amalan kita turut bertambah?? bagaimana dengan taqwa kita?? adakah sudah bersdia untuk menghadapi hari2 yang mendatang, hidup di alam yang kekal selamanya??

Hijrah!
membawa seribe pengertian yang penuh makna kepada kita.

Perempuan, tutup lah aurat yg selalu terdedah untuk tatapan umum, jnagan dibiarkan maruah anda dihina sehina2nya. usah berpakaian ketat, sendat, mneghairahkan mata2 sang lelaki yang sering mengharapkan belas ihsan daripada perempuan spy pelihara auratnya dengan sebaiknya. Namun, x dinafikan, seharusnya permpuan2 yng menjadi pemimpin dahulu berubah, kemudian diikuti rakyat jelata.
BerHIJRAHlah!

Lelaki, besar tanggungjawabmu dalam membesarkan keluarga, yakni menjadi baitul islam,.keluarga yang menmbesar dengan nilai2 islam..belajarlah bagaimana untuk menjadi nakhoda islami,untuk sama2 melayari lautan yang luas dengan ombak yang mengganas,.lautan yang dipenuhi dengan jerung yang sentiasa ghairah untuk membaham mangsanya ke dalam lautan api..jangan biarkan isteri n anak2 menjadi mangsa!...selain itu, selagi belum diikat melalui syarak yakni pernikahan, jangan lah menyentuh n berpegangan tangan dengan bukan mahram, sedangkan pegang babi lebih elok daripada pegang tangan bukan mahram, kerana pegang tangan bukan mahram itu HARAM sedngkan pegang babai tidak HARAM, cuma diwajibkan samak. berbeza kan?
Kutiplah ilmu2 sebanyaknya dimuka bumi Allah ini.
BerHIJRAHlah!

Pemimpin, tak kira pemimpin untuk kerajaan, pemimpin sesuatu oragnisai malah pemimpin untuk kelas sekalipun,usah dibiarkan nafsu bermaharajalela. laksanakan amanah yang diberikan dengan seadil2nya. kerana amanah yang dipertanggungjawabkan itu akan dipersoal di hari kebangkitan kelak.
BerHIJRAHlah!

p/s: moga kita sama2 dapat berHIJRAH, dengan menjadi lebih baik daripada sebelumnya, dalam menharapkan keredhaan ALLAH..=D


Read more...

Saturday, December 4, 2010

Kredebiliti Kerajaan Tercalar lagi


1. Semua orang boleh faham bagaimana harga minyak di pasaran antarabangsa kini naik mendadak ekoran beberapa keadaan yang menyumbang ke arah itu seperti peperangan dan ancaman kepada laluan dagang yang melibatkan laluan eksport minyak. Tanpa dinafikan juga peranan kuasa besar dunia yang senantiasa manipulasi prestasi ekonomi dunia dengan kuasa politik mereka untuk terus menguasai empayar ekonomi dunia terutama dalam sektor aliran bahan mentah dunia seperti minyak dan sekaligus menekan negera - negara lemah yang sedang membangun.

2. Namun bagi sebuah kerajaan terlebih dahulu mesti mempunyai rancangan yang komprenhensif agar bukan sahaja negara tidak tewas dalam manipulasi ekonomi tersebut sekaligus tidak mengainaya rakyat yang menjadi pengguna secara langsung . negara mesti memiliki penampan yang kukuh bagi mengelak negara terseret dalam kancah " kekecohan ekonomi " dunia . Terkini melibatkan lonjakan harga minyak di pasaran dunia.

3. Penampan yang saya maksudkan boleh dilihat dalam beberapa aspek . Antara yang penting juga ialah bagaimana negara atau kerajaan yang memerintah dan mentadbir mengurus pegangan pembendaharaan negara dengan cermat , jimat dan bistari agar keupayaan hasil negara tidak lenyap dan hangus begitu sahaja ekoran terbuang pada projek mega yang tidak bermanafaat dan pembaziran pada perlaksanaan projek yang tidak diurus secara bijak dan berhemah .

4. Negara kita begitu banyak sekali kes - kes pembaziran yang melibatkan jutaan ringgit dan ini boleh dirujuk semula kepada laporan audit negara yang jelas menunjukkan urus tadbir kewangan negara sangat banyak kepincangan yang berpunca dari nafsu rakus dan tidak teliti dalam mengurus dana negara .

5. Sebagai contoh peruntukan jutaan ringgit melalui bajet negara pada institusi atau projek yang tidak mendatangkan hasil lumayan serta manafaat kepada rakyat terbanyak .

6. Kerajaan sewajarnya mengamalkan dasar jimat cermat yang serius bukan sekadar berjalan kaki ke Parlimen sehari sebagai gimik tidak mahu menggunakan minyak yang naik harga sedang hari - hari yang terpaksa pula menggunakan kenderaan justeru ia satu keperluan yang tiada siapa mahu mempertikaikannya.

7. Jimat cermat dalam semua aspek pengurusan dana negara akan menghasilkan tabungan yang memadai untuk mengekang kenaikan harga minyak meskipun dunia berdeppan dengan kenaikan tersebut dan ia memberi keselesaan dan keutamaan kepada rakyat . Sesuailah dengan slogan rakyat di dahulukan , Jika ini situasinya , maka bukan rakyat didahulukan tetapi rakyat yang kena dulu .

8. Kerajaan sewajarnya sedar , rakyat awam tidak mampu mengekang kenaikan harga minyak dan juga akhirnya kenaikan harga barangan keperluan yang lain jika kerajaan tidak bersedia menampung bagi pihak mereka . Bukankah hasil mahsul negara adalah anugerah Allah untuk dinikmati oleh seluruh penduduk negara ini ? sementara kerajaan diberi mandat melalui pilinhanraya hanya untuk menjadi pentadbir dan pengurus yang bijak dan pintar terhadap hasil mahsul tersebut, supaya rakyat tidak terus terbeban dengan kenaikan harga minyak ini .

9. Jika kerajaan gagal untuk menampung bagi pihak rakyat dan menampan tekanan atau kekangan kenaikan harga minyak di peringkat antarabangsa , maka rakyat akan dihimpit derita dan sengsara . Bukan kerana mereka menjadi mangsa kepada lonjakan harga minyak dipasaran dunia tetapi mereka menjadi mangsa kepada kerajaan yang mereka pilih kerana menghabiskan dana negara sehingga tidak mampu untuk menampung bagi pihak rakyat agar mereka tidak perlu membayar harga minyak yang tinggi sebagai pengguna . Sementelah pula kenaikan harga minyak itu kelak akan membawa risiko kenaikan harga barangan keperluan yang lain . Akhirnya rakyat yang miskin terus tertindas.

10. Dana tampungan atau tampanan yang saya maksudkan itu selayaknya tidak dibaca sebagai subsidi sebagaimana sebelum daripada ini . Kerana sememangnya dana yang terhasil dari perolehan negara itu menjadi hak rakyat atau rakyat berhak menikmati dana tersebut agar mereka tidak perlu membayar harga minyak dan barang keperluan lain dengan harga yang jauh mengatasi kadar pendapatan mereka. Malangnya dana atau tabungan itu tidak wujud kerana ia hangus dan terbuang begitu sahaja ekoran salah urus dan silap tadbir , lalu kerajaan terpaksa menaikan harga minyak .

11. ..... atau kenaikan harga minyak ini sememangnya dirancang oleh kerajaan kerana mereka mahu mengelak dari beban dan tanggungjawab yang sepetutnya mereka galas sebagai sebuah kerajaan , sebaliknya rakyat pula terpaksa menanggung. Secara jujurnya saya minta supaya kerajaan UMNO dan BN mencontohi bagaimana kerajaan Pakatan rakyat mengurus kewangan negeri yang mereka kuasai sehingga mendapat pujian ketua audit negara . Bukan sahaja pandai dan bijak mengurus tetapi berani berjimat dan cekal mengambil langkah cermat biarpun berdepan dengan tekanan politik dan ekonomi dari kerajaan pusat .

12. Kelantan sebagai contoh , mampu berdikari , bijak berjimat dan tabah mencari dana sehingga mampu bertahan selama 20 tahun memerintah serta mentadbir dalam tekanan yang hebat dari kerajaan pusat yang kononnya memperjuangkan ketuanan melayu . Dulunya mereka menempelak bagaimanalah Kelantan mampu bertahan kerana ia dipimpinan hanya oleh seorang Tok Guru Pondok dan mereka bertaruh kononnya Kelantan hanya mampu bertahan 3 bulan sahaja ? Realitinya , kerajaan itu telah berusia lebih 20 tahun .

13. Ironinya , 20 tahun itu berlangsung dengan membesar dan membangun malah mampu melunaskan hutang kerajaan negeri kepada kerajaan pusat yang tidak pernah henti menindasnya. Sekaligus memperbaiki kedudukan di carta kemiskinan negara , bukan lagi kedua miskin tetapi kini telah berada pada tangga keenam . Terengganu yang kini saban waktu dibekalkan wang ehsan oleh kerajaan UMNO dan BN kekal berada pada tangga kedua negeri termiskin di negara kita . Entah kemana duit minyak itu diangkut ?

14. Kalau boleh saya tanya soalan nakal , saya nak tanya .... kerajaan menaikan harga minyak ni betul betul kerana harga minyak di pasaran dunia naik atau kerana negara habis duit buat main kapal layar di Terengganu ? habis duit buat main jet di Langkawi ? maaf , saja saja jer tanya ! kerana sedar soalan ini agak nakal .
Posted by Nasrudin Hassan at Tantawi at 06:28

Sumber:
Ustaz Nasrudin Hassan at Tantawi


Read more...

Friday, December 3, 2010

Isu Non Muslim Membaca Terjemahan al-Quran


"Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) ingin memberikan ulasan berkaitan isu yang sedang dihebohkan oleh media massa milik UMNO pada hari ini berkenaan seorang perwakilan non Muslim yang membaca terjemahan al-Quran di Kongress Tahunan PKR yang lepas. Terjemahan yang kurang tepat yang dibaca oleh perwakilan tersebut telah dijadikan isu besar oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan dianggap sebagai satu perbuatan yang telah menghina kesucian Islam.

* DPPNK menyambut baik hasrat golongan non Muslim untuk memetik terjemahan ayat-ayat suci al-Quran di dalam ucapan mereka. Ini membuktikan kebenaran al-Quran diakui oleh mereka sendiri dan diharapkan perbuatan ini semakin mendekatkan mereka untuk mendalami ayat-ayat suci Al-Quran sekaligus mendekati Islam sebagai agama yang benar yang datangnya daripada Allah SWT.

* DPPNK bagaimanapun kesal dengan sikap pimpinan UMNO yang seolah-olah menghukum dengan mutlak bahawa bahawa non muslim tidak boleh membaca ayat-ayat suci al-Quran mahupun terjemahannya. Hakikatnya, samada muslim ataupun tidak, adalah dilarang memetik dengan salah terjemahan ayat-ayat suci al-Quran.

* Isu perwakilan PKR tersebut yang membaca ayat-ayat suci al-Quran sepatutnya diselesaikan dengan cara yang baik agar tidak menjauhkan non muslim daripada Islam. Mereka perlu dibimbing di dalam memetik ayat-ayat suci al-Quran dan bukannya dengan menjatuhkan hukuman secara mutlak agar tidak membaca al-Quran.

* DPPNK ingin mengajukan pertanyaan kepada pimpinan UMNO yang kononnya hebat memperjuangkan kesucian Islam, di manakah mereka pada saat tafsiran al-Quran diselewengkan oleh seorang Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia di program Wacana Perdana anjuaran Kerajaan Negeri Kelantan di Kota Bharu pada 10 Julai 2010 yang lepas? Bahkan apabila ditegur oleh bekas Mufti Perlis yang turut menjadi panelis, beliau masih lagi mempertahankan penyelewengan tersebut dengan alasan perbezaan pandangan ulama.

* Di manakah cerdik pandai UMNO ketika isteri Perdana Menteri sendiri menjadi penaung kepada Islamic Fashion Festival yang menampilkan fesyen yang tidak menutup aurat dan menayangkan tulisan nama Muhammad dalam posisi yang terbalik? Tidakkah ini sebesar-besar penghinaan terhadap Islam?

* Di manakah ulama-ulama UMNO pada ketika media massa menayangkan gambar isteri Perdana Menteri membaca al-Quran di majlis khatam al-Quran di bulan Ramadhan yang lepas dengan memakai pakaian yang tidak menutup aurat? Adakah ini halal di sisi ulama-ulama UMNO?

* Perbuatan-perbuatan tersebut jelas sekali merupakan satu kesilapan dan penghinaan terhadap kesucian al-Quran dan lebih teruk lagi dilakukan oleh mereka yang beragama Islam dan bertaraf pimpinan? Justeru, DPPNK menganggap UMNO hanyalah bersifat hipokrit di dalam isu ini dan sama sekali tidak berhasrat untuk membela kesucian al-Quran dan Islam itu sendiri.


Yang Berhormat Haji Abdul Latiff bin Abdul Rahman

Ketua,

Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.


Bertarikh : 2 Disember 2010 / 25 Zulhijjah 1431 "


Read more...

Thursday, December 2, 2010

Hijau Daun- Bunda


setiap orang mempunyai insan yang bernama
ibu,bunda,ummi.
walaupun ketiga-tiga perkataan itu berbeda,
namun maksudnya sama.
Dia adalah insan yang banyak berjasa,
Dia adalah insan yang melahirkan kita
ke dunia fana ini.
Sungguh, jasa bunda tak terbalas.

Lantas, lagu "Hijau Daun- Bunda" ini ditujukan untuk
bunda2 diluar sana, khususnya pada bunda m3
yang tak kenal erti penat lelah
dalam membesarkan m3.

Lirik:
ku buka album biru
penuh debu dan usang
ku pandangi semua gambar diri
kecil bersih belum ternoda

pikirku pun melayang
dahulu penuh kasih
teringat semua cerita orang
tentang riwayatku

* kata mereka diriku selalu dimanja ow
kata mereka diriku selalu ditimang

nada-nada yang indah
selalu terurai darinya
tangisan nakal dari diriku
takkan jadi deritanya

tangan halus dan suci
tlah mengangkat tubuh ini ooh
jiwa raga dan seluruh hidup
tlah dia berikan oohh

repeat *

** oh bunda ada dan tiada dirimu
kan selalu ada di dalam hatiku

repeat *, **

oow di dalam hatiku

(oh bunda ada dan tiada dirimu
kan selalu di dalam hatiku)

di dalam hatiku

DOwnload Lagu Hijau Daun-Bunda:
CLICK HERE


Read more...

Tuesday, November 30, 2010

Apa cerita Galacticos??






HAHA!

Padan muka Real Madrid.

Kena belasah dengan Barcelona,

5-0.


macam Barcelona lawan LAOS je..haha

pape pon, memang hangat perlawanan semalam.

dicemari dengan banyak insiden pergaduhan.

Tapi aku rasa yang jadi punca semua ni,

Cristiano Ronaldo, sebab dia yang mula2 mencetuskan

kekecohan apabila dia menolak pengurus Barca.

Banyak kad kuning yang dilayangkan referee.

Ada 1 kad merah untuk Ramos( Real Madrid),

bila Ramos dengan jelas nampak dia sengaja menendang

Lionel Messi( Barcelona).

Anyway, congratz untuk pemain Barca,

korang memang Champion!^^

Sape2 yang tak tengok match semalam,

boleh download link i bawah:





credit:motd2u

Screenshot:


Messi, banyak membantu Barca dengan hantaran yang superb


Ramos dilayangkan kad merah setelah mengasari Messi


Puyol jatuh ditolak Ramos
>


Read more...

Monday, November 29, 2010

Jangan Bertengkar Lagi




sedang mendengar radio,
tiba-tiba ada satu lagu yang cambest.
oo..ni lagu Kangen Band, lagu baru.

Lagu ini ditujukan kepada sesapa
yang selalu bergaduh tu,
rentikanlah, sama-samalah
kita berbaik dan berkasih sayang
sesama kita.
sesungguhnya kasih sayang itu
mengeratkan jalinan antara
kita..^^

Lirik:
Sadarkah kekasih kelakuan kamu
Sungguh sangat menyiksa aku
Padahal ku beri apa yang kau mau
Tapi kau tak mengerti aku

[*]
Sakitnya hatiku
Dengan semua caramu
Bila kau terus begini
Nanti ku bisa pergi

[**]
Aku mohon sayangilah
Diriku di dalam hidupmu
Dan kamu jangan kasar-kasar lagi
Dengarlah pujaan hati

[***]
Aku mohon mengertilah
Kita Jangan Bertengkar lagi
Hadapi semua dengan dingin hati
Dengarlah pujaan hati

Back to [*][**]

Back to [***] 2x

p/s: sesiapa yang turut mahu mendengar lagu ini, boleh lah memuat turun lagu ini.

Click Here to DOwnload


Read more...

Sunday, November 28, 2010

7-1 je??





yehaa!
malam td Man United menang lawan blackburn , 7 berbalas 1!!
7 je ke??
aduh, m3 ingatkan dapat la sampai angka 10..hehe^^

ape pon, congratz utk berbatov, sebab dpat score 5 gol mlm ni,,,
memang MU perform malam ni..walaupun rooney xscore, tp dia tetap assist utk berbatov,,bgus2,minggu depan boleh score.

Sekarang ni, MU duk no 1 dalam table liga..harap2, esok chelsea just seri atau pon kalah ngan newcastle..hehe

Berbatov, score 5 gol. kali pertama dalam karier dia^^


Nani,score untuk gol ke-5 united


Park ji sung, salah seorang scorer. Asia untuk Asia!^^

Berbatov sgt hepi, nak bawak balik bola simpan kt rumah^^

p/s: hari ni sangat happy sebab Man United menang...=D


Read more...

Saturday, November 27, 2010

1st Lucky Draw by HEZE SUZE


kali ni,m3 join 1st lucky draw..
yang ni, dianjur oleh HEZE SUZE
hadiahnya?
rm50. banyak tu.hehe..

syarat-syarat dia pe?
nak tau, klik SINI.

m3 nak tag 3 orang:

Nieza
Ain&Fik
Firdani


Read more...

Thursday, November 25, 2010

Ada blogger nak bagi topup percuma!


Sedang blogwalking semalam,ternampak satu contest,


Yuhuuu...

ada blogger nak bagi topup percuma..

banyak ke?

banyak,rm6!

rm6 pon banyak ke?

banyak,siyes x tipu,,nak2 orang susah macam m3 ni(ayat bodek tuan contest..^^)

apa2 pon,nak topup tu bukannya free,

ada syarat nya yang wajib dipenuhi:

Wajib:
-jadi follower utk FREE DOWNLOAD + BLOG WALKING
-buat entri pasal TOPUP FREE ni (pastikan ade link entri ni )
-tinggalkan komen anda di entri ni (nama+entri yg di buat)

Tarikh Tutup:
13 DEC 2010 (sbb ak masuk belajar balik utk sem 2)
14 DEC 2010 (topup direct msuk ke no phone anda)

Click here untuk maklumat lanjut=)

p/s:sebenarnya m3 x pernah masuk mane contest sejak jadi blogger ni,coz x reti sangat..huhu..jadi ni la first contest utk m3..14Dec tu amat bermakna bagi m3?agak2 korang nape?hehe^^



Read more...

Dua Tarikh yang perlu anda ingati.


Eh?

Nape gmbar kucing?

hehe,xde pape tu..m3 sje2 letak

dua tarikh?

Yup..kat sini nak gtaw 2 tarikh je..

Tarikh ape?
13 Mei 1969 dan 19 November 1985

Nape kena ingat?


Urm..Nape eik?

Nak Tahu nape?

Cube klik kat Link bawah ni..

Dan baca betul2..
Click Here


P/s: bacalah dengan berlapang dada dan hati terbuka,ambillah pengajaran dan sesungguhnya pilihan ditangan anda^^



Read more...

Wednesday, November 24, 2010

Terengganu Dictionary-Part 3

ada lai sikit ni vocab baru:^^

dokdang ....... tak sempat
glising ......merekah
iiising ....... gile dooo
ikang aye ...... ikan tongkol
kheloqq ....... tenggelam (mcm kepala kura2 masuk cengkerang)
tunggu stor ....... tunggu sekejap
Kupik .........kedekut
Kembit ......mengada-ngada
gembik.....lebeh kurang bwh ah nk berdua2an je
ngerek...... selalu bwk awek kot
Lembek ..... tilam
Lambur ....... beranda/balkoni
meroh merang ........merah sangat
memang dok arr .......sesungguhnya bukan
musing ligak ......... berpusing2
musing ketang ......... berpusing2
ngoyang ....... meroyan
nyekik ......... menyampah
nisang .......gula melaka
skekk ..... sedikit
se`jek ...... masjid
sekut merri ......biskut merrie
sekut..........biskut
se'eh ...... kenyang sangat
sorok....... drawer
tawo
r hebbe ....... tawar gile
tohok......buang
senyak tupah.....senyap sunyi
tinggi sayuk....sgt2 tinggi
beso jalo.....sudah besar(org)
kecik tuik.....kecil sgt2
pucak kesi.......pucat
bising bango.....bising sgt
uduh sepang.....hodoh
uduh sepang ko'ong.......hodoh sgt2
tupul glebek.....tumpul(cm pisau ke)
pendek kettok.....pendek ah
gelak kattok......gelap gelita
kuning siyor......kuning
Wohhulu ..... bahulu
tubek .......keluar
paik nepang.....pahit yg amat2
beng ikang......... van@lori yg bawa ikan
nebeng ngoh......ter over
pekat likat.....pekat ah
wak mmunoh.....merosakkan
ngate riti ....... bersepah
lokkk .............biarkan


Read more...

Tuesday, November 23, 2010

Terengganu Dictionary-Part 2

kita sambung lagi kita punya vocab hari ni..:

botok licing
.......botak licin (rambut)
beso jereguk.....besar
kecok.............jln terhincut2
gege..............bising
suke glekek.......ketawe menggelekek
ketor geggor......terketar-ketar smp bergegar..hehe
manih leting......sgt manis
dulli mung........tak ambik peduli
musing ketang caghi......cari merate-rate
letihsang.........sgt letih
bapok gong........sgt besar
gong..............sombong
srupe tule/supatula.......serupe je
beghak nanang......sgt berat
ringang lepung.....sgt ringan
ketik nnyamuk......digigit nyamuk
makang kkucing.....dimakan kucing
kattok wong........katak (siap ade bunyi tuu)
dop tahu starang.....tak tahu pun
busuk kohong....busuk gile
agah...org yg sombong
soheh dok munggg??... ko ni biar betul!!
brekmok... tuuttt(censored)
sewang......lbh kurang serabut jgk
membo nga bang......dok tahu nk explain
ape ke jadah ...... apa hal
apah nyor...... hampas kelapa
anguh letong...... sangat hangus
bata golek ..... boaster/bantal pelok
bekpang ....... sejenis kuih yg diperbuat drpd beras pulut
boloq woq ...... serabut/kelam kabut
bahang ....... pukul kan!
Bluahh ......comot


Read more...

Terengganu Dictionary

'vocab' yang ada dalam Terengganu Dictionary.

jauh sapok.....teramatlah jauhnye
panah sang.........panas yg teramat sgt
comel lote.........comel yg amat
ija naung..........hijau kehijauan
sejuk ketto........sejuk yg sgt2
itang lettung......tersangatlaa hitamnya
punoh jahnang......rosak
pughah hangik......hampeh gile
gugha bewok........gurauan yg menyebabkn pgaduhan
air geh tujuh yu-pi cak katung jogek-jogek...air 7UP(kole beghang)
taik ayang muna....tahi ayam yg masih hangat
kona lepe.........kona lipat
kelecak...........terpelanting
nakuk paik.......penakut yg amat
tinggi lonjong....tinggi sgt
tinggi nyayuk......sama cm diatas
masing pekkok.....teramat masin!
sekak netting.....singkat sgt (kain)
nipih nayyang.....sgt nipis
maknga............cuai
babir.............degil (taktau nak eja camane)
jabir/supek/plastik ghok-ghak.........plastic bag je padahal
koghok............tengkorak
kehek.............muntahkan semula
puahsang..........boring
meppeh............tak larat
kepeh blepeng.....kempis sgt(sampai mcm lempeng?)
lapo perut........lapar (bahse ganu yg sering berangkai, sebut lapo misti ade perut)
ngatuk mate.......ngantuk (samela tak ble pisah ni.. kene bitahu eheh)
rokok cap unta nabai.. rokok camel (koleberang's)
bodo dooh lalu........bodo lebeh2 lebih2
koghok keghing nggoh....tengkorak yg sudah kering (cm mengata/mengumpat)
kelecak baghak......terpelanting
kerek tlage......konkrit mengepung telage
takdok aghoh........habis ikhtiar
penuh poppok/rumbu.......penuh sampai melimpah
khapoh...........kerak (goreng pisang etc)
penuh nembok......penuh sampai melimpah
gemuk debbok......gemuk sgt
kuruh kering.....sgt kurus

p/s: cuba2 lah praktiskan dalam kehidupan seharian..selamat mencuba!^^


Read more...

Monday, November 22, 2010

Pemuda Yang Ikhlas




Pada zaman dahulu, ada seorang jejaka yang sangat suka membaca dan selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat suka membaca novel dan buku cerita. Pada suatu hari, dia telah terjumpa sebuah novel yang ada tertulis pada kulit novel itu nama dan alamat seorang gadis di salah satu muka suratnya. Tertulis disitu “Catrina, ikhlas dan perlukan sahabat “.

Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis misteri itu. Setelah pulang ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk memberitahu niat ingin berkawan dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si jejaka mendapat balasan daripada gadis tersebut bahawa
dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.

Hari betukar minggu dan minggu bertukar bulan. Persahabatan mula bertukar kepada perasaan sayang. Namun begitu mereka masih belum pernah bersua muka. Si jejaka ingin sekali bertemu si gadis misteri dan begitu juga dengan si gadis. Walaupun kedua-keduanya masih belum
melihat rupa masing-masing, tapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.

Pada suatu hari, si jejaka dipanggil oleh bala tentera untuk pergi ke medan perang. Si jejaka merasa amat susah hati kerana dia bimbang sekiranya dia mungkin tidak dapat berjumpa dengan si gadis kesayangannya. Maka diutuskannya sepucuk surat berbunyi "kalau Allah panjangkan jodoh kita, dan kamu masih sayang padaku, kita berjumpalah di stesen keretapi pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan mengenali kamu sekiranya kamu juga memegang sekuntum bunga mawar merah. Setelah itu izinkanlah aku membawamu untuk makan malam dan bertemu orang tuaku”.

Maka pergi lah jejaka ke medan perang dengan tenang setelah mengutuskan surat itu…

Beberapa bulan kemudian…




Pada hari pengumuman perang tamat, si jejaka pergi ke stesen
keretapi yang dijanjikan sambil memegang sekuntum bunga mawar merah di tangannya. Diperhatikannya seorang demi seorang gadis yang berada di stesen keretapi itu sekiranya ada yang turut memegang bunga mawar merah sepertinya.

Tiba-tiba, si jejaka ternampak seorang gadis yang agak berisi, sedikit hitam dan berjerawat mukanya duduk di kerusi roda sambil melihat sekeliling seolah mencari seseorang. Kakinya kudung dan tangannya cacat sebelah. Sebelah lagi tangannya memegang sekuntum bunga mawar berwarna merah. Si jejaka sangat terkejut melihat keadaan fizikal dan wajah gadis pujaannya selama ini amat berbeza dari imaginasinya, namun dia memberanikan diri menghampiri gadis tersebut.

"Catrina?" Gadis itu melihat ke arah si jejaka dan tersenyum ceria. Si jejaka terus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata, "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaanku untuk makan malam bersama kedua ibu bapaku. Orang tuaku tidak sabar-sabar lagi untuk bertemu denganmu” kata jejaka itu. Si gadis itu tersenyum lagi dan berkata, "aku tidak tahu apa yang terjadi. Tetapi ada seorang gadis cantik jelita memberikan bunga ini kepadaku sebentar tadi. Dia memintaku memberitahu kamu bahawa dia sedang menunggu kamu di restoran di hadapan stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam dan bertemu orang tuamu”.




Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati jejaka ini? Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa. Dia telah mengotakan janjinya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang walaupun pada mulanya dia menjangkakan gadis cacat itu adalah Catrina. Masihkah lagi wujud lelaki seikhlas dan seluhur hati pemuda itu?hope it's me..^^


Read more...

Sunday, November 21, 2010

Khasiat Kurma


Mengikut hasil kajian sains, khasiat kurma terbukti:

* memanaskan badan
* mencerdaskan tubuh
* mencergaskan minda
* membantu tumbesaran kanak-kanak
* melancarkan perjalanan darah
* menghindari barah
* mencuci hati
* membantu mengurang pengaliran darah semasa kelahiran

Bukan sahaja buah kurma,umbut pokok kurma juga boleh dijadikan makanan dan mempunyai khasiat tersendiri. Jus kurma juga berkesan meredakan tekanan darah tinggi. Kurma kaya dengan unsur zat besi dan kalsium yang sesuai untuk wanita sama ada semasa hamil atau selepas bersalin.

Mengikut kajian Dr. Mahmud Nazim al-Nasimy dalam buku Tempoh Mengandung dari segi Perubatan, Fiqhiyah dan Perundangan, khasiat jus kurma antara lain:

* Menolong mencengkam rahim sewaktu kelahiran
* memperkukuhkan urat rahim pada bulan terakhir kehamilan
* membantu memudahkan proses kelahiran bayi
* zat besi dan kalsium dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi yang diperlukan bagi membentuk susu ibu
* bagi ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, memakan buah kurma boleh menggalakkan pertambahan susu
* kurma berperanan dalam pertumbuhan kanak-kanak, pembentukan darah dan sumsum tulang
* kajian juga membuktikan kurma antara makanan paling pantas diproses sebagai bekalan tenaga

Firman Allah kepada Maryam, ibu Nabi Isa, supaya memakan kurma ketika beliau dalam keadaan lemah selepas bersalin:

"Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia akan gugurkan atasmu kurma yang masak"- (Surah Maryam:25)

p/s: kena makan kurma sentiasa, bukan makan time bulan pose je..=D






Read more...

Friday, November 19, 2010

Nikah Gantung (Khitbah) Satu Alternatif!


Sedang pelbagai pihak seperti buntu mencari penyelesaian kepada barah sosial yang menjurus kepada pergaulan dan seks bebas (zina) serta rogol dan buang bayi berleluasa pada hari ini, saya menyarankan satu program atau projek besar iaitu "Taysir az Ziwaj" dilaksanakan, khasnya oleh pihak berwajib.

Taysir Az Ziwaj ialah "Permudahkan Proses Perkahwinan" terutama kepada anak-anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan.

Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan (nafsu) syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul, benar dan baik.

Gejala seks bebas (zina) dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul, tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain. Sedang Islam menggalakkan perkahwinan (aqad nikah) agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal. Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia.

Firman Allah swt yang bermaksud :

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui." (Surah An-Nuur : Ayat 32)

Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas (zina). Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib (kerajaan) seperti (sekadar menyebut beberapa contoh) :

* Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin

* Memberi insentif sebagai galakan berkahwin

* Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan

* Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma

* Menganjurkan perkahwinan beramai-ramai yang menjimatkan

* Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan

* Merendahkan hantaran perkahwinan

Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung. Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :

* Suami

* Isteri

* Wali

* Saksi

* Aqad (Ijab Qabul)

Cuma bezanya ialah pasangan pengantin (suami isteri) tidak tinggal serumah dalam tempoh-tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti (sekadar menyebut beberapa contoh) :

* Masih menuntut di kolej atau universiti

* Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah

* Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga

Justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan (atas persetujuan bersama kedua-dua pihak) dan barangkali tinggal bersama keluarga masing-masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan di atas telah selesai dan mereka benar-benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

Kelebihan Nikah Gantung

Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang-undang negara. Andai dalam tempoh itu mereka bertemu, keluar makan, dating, study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks, maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram.

Andai berlaku kehamilan, maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab (keturunan). Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah.

Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata-ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang. Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama. Akhirnya, jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara.

Penerimaan Masyarakat

Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab. Menurut amalan tersebut, sewaktu majlis pertunangan, ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah (halflun nikah) tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali (serumah) sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan (haflul Qiran). Terkadang tempoh itu (antara pertunangan dan perkahwinan) menjangkau tahun lamanya.

Dalam masyarakat Melayu, amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung. Ia pernah dikaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz, Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara.

Malah menurut Abdul Jalil Borhan, perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 (dalam bahagian 5) enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun. Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah, maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

Apabila pasangan pengantin (nikah gantung) bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi, maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin (jima'/bersetubuh). Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir (material) . Berkait perkara ini, kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini (nafkah zahir) wajib dengan berlakunya aqad, maka selepas sahaja aqad nikah, suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya.

b] Pandangan jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat-syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami (berpindah ke tempat suami), boleh melakukan istimta' (mengambil keseronokan) , jima'/bersetubuh , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya.

Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa ; bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku. Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama, maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri, buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

Tegasnya saya sebutkan disini, terutama kepada pihak berkuasa agama, ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak-anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam. Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak, tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak-anak gadis dan teruna kita berpeleseran, bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan. Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar, murka Allah swt itulah yang paling ditakuti.

sumber: iluvislam









Read more...

Nikah Khitbah- Tiket Untuk Bercouple!


Dalam adat Melayu perkahwinan dimulai dengan pertunangan sedangkan mengikut cara yg diamalkan dalam masyarakat dulu iaitu nikah gantung adalah lebih menepati maksud khitbah dalam Islam bukannya bertunang. Ada orang yang menyamakan Khitbah dalam Islam sebagai pertunangan adalah tidak tepat.



Akibat dari cara khitbah yang salah telah menjadikan pertunangan sebagai asas untuk menghalalkan "coupling" (dulu disebut berdua2an atau merendet) antara lelaki dan wanita. Ada yang memberi alasan untuk ber'couple' dulu atau bertunang dulu untuk kenal mengenali satu sama lain sedangkan hubungan perkahwinan bukan isu hukum Thourndike "cuba-cuba" atau "trial and error". Ia adalah satu amanah dalam Islam. Ramai di kalangan remaja pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”.Ada yang berkata,"Bertunang boleh kenal hati budi, kalau tak sesuai boleh putuskan tapi kalau dah kahwin susahlah, nak bercerai malu!"



Isunya: “Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple, bercouplelah, tapi kena dengan cara yang halal…iaituBERNIKAH!”.



Apabila persoalan nikah ini diutarakan, ramai yang akan memberikan respon yang skeptik. “Saya belum bekerja!", "Saya masih belajar!", "Mana nak cari duit buat belanja kahwin?”, “Ni bukan main-main, nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak Ayah tak bagi!”, “Nak tinggal kat mana? Sapa yang nak bayar sewa rumah” dan 1001 alasan lagi. Kenapa mereka boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Jawapan saya bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja… “Kamu wajib berkhitbah!”.





Khitbah



Secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat, hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak. Lebih menyedihkan ada yang bertunang kemudian ber'coupling' berakhir dengan keterlanjuran, kemudian putus dengan pelbagai alasan.



Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung” (bunyinya amat mengerikan?)



Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh kebanyakan pemuda pemudi kita hatta yang janda,duda atau yang nak berpoligami serta yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.



Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja.Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa akan tidak bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kebejatan moral menggila. Lihatlah apa yang berlaku di seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh sebuah akhbar harian baru-baru ini mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus ke arah maksiat dan nafsu.



Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini. Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.



Saya sedang berusaha untuk menghidupkan kembali 'nikah gantung' ini dengan panggilan baru iaitu 'nikah khitbah', walaupun menghadapi sedikit masalah penerimaan. Ia semata-mata bertujuan untuk mengelakkan perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas rindu dendam melalui telefon, sms, chatting, fb dll), bertemu antara pasangan walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang boleh menjadi muqaddimah kepada zina mata, tangan, hati dll.) Saya sendiri bernikah gantung (nikah khitbah) pada 7.7.1979 iaitu 6 bulan sebelum majlis kenduri. Dengan tiket nikah saya tiada masalah untuk menemui isteri atau keluar bersama-sama (ber'couple') kerana dah disahkan sebagai suami isteri (gantung-sebab tdk duduk serumah) yg lebih menepati khitbah secara Islam. Malah dengan tiket nikah itu membuatkan saya merasai beban amanah sebagai suami meskipun kami tidak serumah sementara menunggu majlis kenduri pada bulan Disember 1979. Saya mahu menjadi ibubapa yg awal pada zaman moden yang penuh kecelaruan dengan menjadikan nikah khitbah dipraktikkan oleh anak-anak saya yang belum berkahwin, insyaAllah. Doakan!!!

WA.






Read more...

Thursday, November 18, 2010

Pamela bakal bintangi filem Dr. Rozmey


betol ke?
ntah,ye la kot...dah kosmo cakap camtu..
pape pn,tengok dulu cite dia yg dikatakn
pecah panggung 20juta tu..
aku pon xtahu best ke x cite die,,
just tunggu ape kate org ramai..




Read more...

Monday, November 15, 2010

 Pemain billiard terkenal dunia pula peluk Islam


MASHAD (Iran), 12 Nov: Pemain billiard terkenal dunia, David John (gambar) mengumumkan dirinya memeluk agama Islam dalam satu upacara di bandar Mashad, Iran timur laut.

Upacara itu turut dihadiri oleh Ketua Pendidikan Jasmani, Ali Saeid Lou dan Imam Sayyed Reza Taghavi, menurut Taqrib News Agency (TNA).

David pernah menajdi juara EBSA, kejohanan billiard yang penting di peringkat dunia, pada tahun 2002 dan 2003.

Sebelum ini, adik ipar bekas Perdana Menteri Britain Tony Blair, Lauren Booth, memeluk Islam selepas menziarahi makam Fatimah al-Masumeh di bandar Qom, Iran sekembalinya ke Britain enam minggu lalu.

Booth, 43, wartawan penyiaran di Press TV, saluran berita bahasa Inggeris Iran adalah adik kepada Cherie Blair, isteri bekas perdana menteri Britain itu.

"Setelah menziarah makam Fatimah Al-Masumeh itu, saya merasa suatu kejutan spiritual, nyaman dan tenteram," katanya kepada akhbar The Mail.

David John menukar namanya menjadi Davood setelah memeluk Islam (Davood sama dengan David mengikut nama Iran) dan berkata, "Revolusi terjadi dalam diri saya ketika saya sampai di Mashad. Saya berharap bahawa selama ini saya boleh menjadi seorang Muslim lebih baik lagi belajar," katanya.

"Saya pernah menjadi jurulatih di Dubai, Qatar dan Bahrain untuk beberapa tahun dan selama itu saya sudah begitu akrab dengan Islam," tambah David.

"Ketika saya datang ke Iran, saya tertawan dengan budaya Iran dan setelah menuju ke Mashad saya memutuskan untuk memeluk Islam," tegas David.

Ketika upacara, Imam Sayyed Reza Taqhavi mengucapkan selamat kepada kemasukannya dalam Islam sambil menyebut, "pandangan kita terhadap Non-Muslim dan Muslim adalah humanistik."

"Menghormati semua manusia adalah salah satu peraturan dalam Islam," kata Imam Sayyed Reza Taqavi.


Sumber: HarakahDaily


Read more...

Adik ipar Tony Blair peluk Islam


LONDON, 26 Okt: Adik ipar Tony Blair, Lauren Booth, memeluk Islam selepas menziarahi makam Fatimah al-Masumeh di bandar Qom, Iran sekembalinya ke Britain enam minggu lalu.

Booth, 43, wartawan penyiaran di Press TV, saluran berita bahasa Inggeris Iran adalah adik kepada Cherie Blair, isteri bekas perdana menteri Britain itu.

"Setelah menziarah makam Fatimah Al-Masumeh itu, saya merasa suatu kejutan spiritual, nyaman dan tenteram," katanya kepada akhbar The Mail Ahad lalu.

Beliau berkata, "sekarang ini saya tidak lagi makan babi dan saya membaca Al Quran setiap hari. Kini saya sedang membaca pada muka surat ke 60.

"Saya juga tidak minum alkohol dalam 45 hari ini, satu tempuh masa yang terpanjang dalam 25 tahun. Peliknya sejak saya mengambil keputusan untuk memeluk Islam, saya tidak mahu lagi menyentuh alkohol," katanya.

Sebelum memeluk Islam, Booth sangat simpati dengan Islam dan menghabiskan masa yang lama di Palestine. Beliau juga menentang keras peperangan yang dipaksakan ke atas Iraq.

"Saya selalu kagum dengan kekuatan dan keselesaan yang diberi (oleh Islam)," katanya.


Sumber- HarakahDaily


Read more...

Friday, November 12, 2010

Rahsia Bantal


1) Memeluk Bantal

Mereka yang suka memeluk bantal biasanya berjiwa seni. Mereka mempunyai penghargaan yang tinggi terhadap lukisan, muzik dan sastera. Perasaan mereka halus dan jiwa mereka
romantik. Kadangkala ada yang boleh membaca peristiwa yang akan berlaku melalui mimpi. Mereka juga sangat prihatin terhadap kesusilaan.

2) Menggunakan Banyak Bantal

Mereka biasanya kurang kenyakinan. Dalam kehidupan seharian
mereka memerlukan banyak pendamping. Mereka jarang membuat
keputusan sendiri, sebaliknya mendapatkan pandangan orang lain.

3) Tidur Dengan Satu Bantal

Mereka bukan jenis mengada-ngada dan boleh menerima keadaan
seadanya. Mereka juga membuat keputusan berdasarkan fikiran dan
bukan nafsu semata-mata.
4) Meletakkan Bantal Di Bawah Kaki

Mereka mempunyai sifat kurang baik. Mereka jarang bergaul dgn
org ramai, malah kaku dalam pergaulan. Ini menyebabkan mereka
cenderung bersifat egois. Mereka juga gemar menempuh jalan pintas
untuk mencapai cita-cita. Mereka tidak suka berusaha.

5) Tidur tanpa Bantal

Mereka memiliki sifat percaya diri yang sangat tinggi. Kadangkala sifat percaya diri ini akhirnya akan membawa kepada sifat ego.

6) Tidak punya bantal

Kasihan betul... pergi kedai belilah satu!!" =D

p/s: rahsia2 ini masih tak diketahui tepat atau tidak..cuba la sendiri..=P


Read more...

Wednesday, November 10, 2010

Kurang Ajar!


memang tak patut kalau kita kurang ajar dengan insan yang dipanggil guru

lagi keterlaluan kalau kita kurang ajar dengan ulama'

cuba tengok video di bawah.






p/s: hormatilah guru,para ilmuwan dan juga para ulama'. ulama pewaris Nabi, mendalami agama lebih dari apa yang kita tahu..fikir2kan...


Read more...

Friday, November 5, 2010

Kebenaran vs kebatilan??





gambar 2


licik betol orang yang menggunakan kecanggihan teknologi dan kepandaian yang dimiliki untuk menipu dunia...

baca lebih lanjut disini.


Read more...

Tuesday, November 2, 2010

Khasiat Kopi Radix


Khasiat Kopi Radix:

Menghilangkan Sakit Sendi dan Sakit Pinggang
Penyakit arthritis dan rheumatism terjadi hasil daripada peradangan yang berpunca dari ketidak seimbangan suhu. Kesannya mewujudkan kelebihan asid seperti asid urik yang menyebabkan ghout. Kopi Radix akan bertindak secara diuretik (memperbanyakkan kencing) dengan melakukan pengimbangan suhu dan asid. Terdapat testimoni yang banyak yang menceritakan kelebihan penggunaan Radix yang dapat menghilangkan sakit pinggang dan lutut.

Demam Panas

Minuman Kopi Radix akan menghilangkan rasa hendak demam jika diambil pada peringkat awal kerana bahan yang terdapat dalam Radix akan meningkatkan sistem imuniti untuk membunuh kuman yang menyerang tubuh. Tindakan bioflavonoid akan meningkatkan lagi aktiviti sel-sel imuniti dengan mempercepatkan pergerakan ke tempat serangan. Minuman Kopi Radix akan menyebabkan seseorang itu kencing dengan banyak, berpeluh dan terasa dahaga. Kesan dahaga ini membuatkan seseorang pesakit itu banyak minum air di mana suhu tubuh akan kembali stabil.

Ketumbuhan
Bahan yang dikenali sebagai quassinoid yang terdapat dalam Radix merupakan bahan anti tumor yang boleh menghilangkan ketumbuhan di otak. Ini diperkuatkan lagi oleh kajian Dr. Azizah Hamid daripada Universiti Putra Malaysia (UPM) pada tahun 2000. Dalam kes yang sebenar, HPA mempunyai rekod menyembuhkan ketumbuhan di otak setelah pesakit diberikan Radix bersama Omega3 dan Spirulina.

Radix Untuk Kaum Wanita
Radix mempunyai bahan antioksidan yang boleh memerangkapkan radikal bebas yang menyebabkan pelbagai penyakit. Bagi wanita yang menghadapi masalah keputihan, lelehan cecair ini dapat dihilangkan dengan hanya meminum Kopi Radix, begitu juga dengan senggugut. Kopi Radix mempunyai kesan detoksifikasi yang boleh mengeluarkan keracunan di hati dan membetulkan perjalanan darah. Bagi wanita yang menopouse, mereka memerlukan pytoestrogen dan kalsium untuk tulangnya dan ini boleh didapati dalam Kopi Radix.

Kopi Radix Untuk Pesakit Kencing manis dan Darah Tinggi
Radix juga mengandungi betasitosterol dan stigmasterol yang bertindak sebagai hipoglisemik (menurunkan paras glukos). Kekuatan gandaan diuretik menjadikan Kopi Radix juga boleh digunakan untuk merawat hipertensi.

Kopi Radix Untuk Tenaga
Kesan afrodisiak meningkatkan tenaga kelakian dan baik jika disinergikan bersama Omega3. Bagaimana ini berlaku? Satu kajian yang dilakukan di Universiti Malaya (UM) menunjukkan bahawa tikus putih yang diberikan Radix menunjukkan penambahan 480% hormon jantan manakala tikus betina pula melahirkan anak jantan lebih daripada anak betina dengan nisbah 3:1.

Kopi Radix mengandungi 7 herba pilihan :
1. Tongkat Ali (AFRODISIAK/ANTIOKSIDAN).
2. Pokok Mata Pelanduk (DIURETIK).
3. Pokok Teja Lawang (KARMINATIF).
4. Pokok Tebu Gajah (ANTIDOT).
5. Pokok Mengkudu Hutan (LAXATIF).
6. Halban (IMUNITI).
7. Larak Hutan (KARDIOTONIK).

p/s: memang sangat suka minuk kopi radix..tp ada org ckp kopi ni pahit...=D


Read more...

Sunday, October 31, 2010

Jangan Takut Kahwin Awal!


Nota : Bagaimana seorang pelajar tahun akhir Universiti yang hampir bunuh diri kerana depresi setelah ditinggalkan kekasih mengubah kehidupannya 180 darjah menjadikannya insan yang paling bahagia di muka bumi ini dengan perkahwinan di usia awal. Berikut adalah coretan terus dari hati dan mata pena beliau tanpa sebarang editing…

Saya berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami saya berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar. Jadi, Mengapa berkahwin? Kalau ikut kata mak ayah, “Nak bagi bini makan apa? Pasir?”

Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya pernah teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari tarikh kami “declare”, untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun, saya ditinggalkan untuk perempuan lain. Kecewa? Sudah tentu. Jujur, saya hampir bunuh diri. Saya mengalami depression di maa saya disconnect dengan dunia luar.

Tapi selepas itu baru saya sedar kehadiran suami saya yang sudah 4 tahun menunggu peluang. Pada mulanya, saya ingat sekadar “cinta rebound”, tapi selepas 2 bulan berkenalan dan bercintan, suami saya melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya ingat satu gurauan. Akhirnya si dia berani call ayah saya, dan minta izin untuk berkahwin, kerana takut kehilangan saya lagi.

Ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar, tahun 1 peringkat ijazah. Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya Cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju, dan memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami berkahwin. Dengan mahar RM200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.

Simple bukan? Kenapa perlu pening??? Kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda. Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, rate hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?

Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu, da bukan cara Islam. Saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat, dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap dengan lelaki? Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk Disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi.

Kos kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba satu. Hantaran, majlis, belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan masih ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru. Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan. Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang.

“Seganlah. Nanti orang kata apa.” .. “Isk, buat malu belajar tinggi-tinggi, tak dapat hantaran”. Hai, ni mentaliti Barat. Bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah. Tanggungjawab selepas kahwin yang penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin bukan murah. Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM400-500. Tapi di hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat tinggi sekarang.

Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar? Harga lampin pakai buang? Dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting? Ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah. Pening!! Jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tidak perlu.

Saya bahagia sekarang. Boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram. Dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dulu. Apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. Dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal. Tidak perlu risau. Kami aman dan bahagia. Saya dan suami masih bercinta. Masih belajar mengenal sesama sendiri. Dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama.

Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda. Saya dan suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya mampu tanggung hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa menyusahkan suami? Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya),untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami saya. Saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa senang dengan saya.

Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima. Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda. Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.

Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.

Maksud firman Allah swt: “Dan kahwinlah orang-orang bujang diantara kamu dan orang-orang yang layak berkahwin dari hamba yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin,Allah swt akan memberikan kemampuan kepada mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas pemberiannya lagi Maha Mengetahui”(Surah AN-Nur:32)

p/s: Perkahwinan adalah ibadah.Yakinlah dengan janji Allah,selagi kamu beriman kepada-Nya.Jika kamu menolong agama Allah,nescaya Allah akan memudahkan perjalanan hidupmu...^^


Read more...

Thursday, October 28, 2010

Jalan2 Makan2^^



pagi sabtu lepas,tgh duk srpan sedkit roti bakar kt blik member, tibe2 ade 1 kwn ni ajk p mandi sungai..iye2 je die ni..cm x crius je..aku pon buat dono je cdgn die tu..xlame pastu, dia p ajk jiran bilik lak..diorg stuju je..xjd ni, aku kena p gak ni..lnts aku mengofferkn diri menyertai xtvt perkelahan yg dirncg scr tiba2 tu..hehe...

nk dijadikan cerita, pkul 11lebih,kitorg bertolak p...kitorg singgah econsave lu...beli ayam,,,daging kambing...ikan keli,,,,udang...dan sosej...uih,mmg gempak abeh kitorg punye menu..best2,,pastu,kitorang mula mengorak lgkah menuju ke air terjun sungai gabai...piyuuu..^^

sampai je kt sane, ujan trun dgn lebatnye,,,tp nseb baek ade tmpt yg baek punye utk hidopkan bara,,,terBBQ jgak akhirnye mknn kitorg,,,kitorg pon bermandi manda smpi la pkul 5...mmg lame...tp byk masa dihabeskan utk mknn kitorg yg cambest tu..hehe...papepon,hjg mnggu ni mmg best bile dapat menghabeskn masa bersama2 dgn member2..^^


sampai2 je,trus kena exercise...naek tgga dia,punye la byk anak tngga,,,
penat jga..hoho,,

aktiviti bakar membakar dimulakan...huuhh


rehat jap sambil bergambar....ambil tenaga nak bakar ayam pasni..hehe



mkanan tengahri kitorg..eh,t/hari k? rsenye time ni dah pkul 4 lebih kot...huhu



w/pon brd jauh di sungai gabai,namun doa makan tetap kitorg xlupe...
bace doa dlu sebelom makan,bru rzki kite diberkati Allah..^^



p/s: teringin ag nak p jalan same2...tinggal setahun lagi sebelum kita berpecah menuju ke haluan masing2,,,^^


Read more...

Sunday, October 24, 2010

Jangan bersedih!


jangan sesekali bersedih! sebab kehidupan anda yang sebenarnya adalah kebahagiaan yang anda rasakan dan ketenangan yang anda nikmati.

jangan sesekali bersdih! sebab ubat tidak akan dapat membantu anda untuk menghilangkan kesedihan anda. hanya ahati anda yang dapat menenangkan segala gelora perasaan dan kelapangan jiwa anda yang dapat menghilangkan terpaan kesedihan.

jangan sesekali bersedih! sebab anda memiliki kekuatan doa. Allah tidak menyukai orang yang selalu bersedih. perbaikilah kedudukan anda di pintu Rahmat-Nya. anda memiliki sepetiga malam untuk berdoa kepadaNya dan anda memiliki waktu yang begitu dekat denganNya iaitu ketika anda sujud.

jangan bersedih! sebab sakit yang dideritai pasti akan ilang, tubuh yang cedera akan sembuh, segala dosa akan diampuni, segala hutang akan terbayar, semua yang tertawan akan dilepaskan, semua yang hilang akan diganti, semua yang bermaksiat akan bertaubat dan semua yang miskin akan kaya.

jangan bersedih! pernahkah anda lihat wat hitam bagaimana ia menghilang, malam yang gelap berubah menjadi terang benderang, angin puyuh boleh menjadi tenang dan badai boleh menjadi teduh. Oleh sebab itu, segala kesusahan akan berganti dengan kelapangan dan jiwa yang merindu akan tenang.

Jangan bersedih! sinaran cahaya matahari akan menghilangkan kegelapan, tenggorok yang kering akan hilang hausnya dengan air yang segar, rasa lapar yang memberontak akan tenang dengan suapan nasi, tubuh yang letih akan kembali segar dengan tidur nyenyak dan rintihan sakit akan hilang dengan kesembuhan. semuanya akan berakir. tugas kita hanya bersabar dan bersabar, menunggu sebentar dan segalanya akan berubah.

Wahai Yng Maha Esa, Wahai Tempat Meminta, Wahai Yang Maha Mulia, Wahai Yang Maha Hidup, wahai Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, hamba memohon kepada Mu agar segala kegundahan, kegelisahan dan kesedihan hilang. Ya Allah, kami berlindung kepadaMu daripada kesusahan, permasalahan hidup, kehinaan dan kemiskinan. Maha Suci Engkau Ya Allah, aku bersaksi tidak ada tuhan selainMu dan aku memohon keampunanMu dan bertaubat kepadaMu. Selawat dan salam buat junjungan kita Nabi Muhammad.

sumber: Buku 'supaya gelisah bernilai ibadah'

p/s: jangan bersedih..Allah sentiasa bersama dengan kita..^^


Read more...

Thursday, October 21, 2010

Kucing Terpanjang?

Hehe...entri kali ni pasal kucing...tengah duk bace kosmo pagi tadi,tiba ternampak berita tentang kucing terpanjang...uih,memang panjang betul..tak boleh dinafikan lagi..tapi bile tengok2 balek, nampak cam x comel plak kalau kucing panjang macam tu..huhu

**********************************

LAS VEGAS - Seekor kucing yang berusia lima tahun telah memecahkan rekod dunia Guinness sebagai kucing domestik paling panjang di dunia. Kucing tersebut yang diberi nama Stewie diukur dari hujung hidungnya ke hujung ekor sepanjang 1.23 meter.

Rekod kucing terpanjang sebelum ini adalah 1.21 meter.

Pemilik Stewie, Robin Hendrickson dan Erik Brandsness dari Reno, Nevada, memberitahu, ramai orang terpegun dengan kepanjangan kucing itu.

sumber:kosmo

p/s: ada gak impian nak memiliki kucing kat rumah sendiri nanti...tak pon bukak cat world..hehe^^


Read more...

Sunday, October 17, 2010

Perjalanan Mencari SD?


SD?ape tu..hehe..tu nama tmpt,,saujana damansara..pernah dengar?ada apa kt sna?-pejabat stormreaders...^^..Khamis,14/10/2010..uhu,,,ni lah kali pertama saya berpeluang untuk menjejakkan kaki melanngkah ke headquartes Stormreaders. setelah sekian lama menyimpan impian, terlaksana sudah dengan susah payahnya mencari jalan menuju destinasi...

**************************************************************************

pagi khamis, tiba2 terdetik di hati nak menjenguk pejabat stormreaders. seorang kawan dijemput untuk turut serta..lantas dia bersetuju. cuba2 tengok alamat stormreaders, saujana damansara?uih,kat mane tu,,.saya cuba bertanya dengan semua orang yang ade,,semua cakap xtaw..ade yang cakap macam pernah dengar,tapi xtaw jalan...uhu...cane ni?

oleh kerana sekarang zaman teknologi, saya cuba bertanya dengan pakcik google.yes!jumpa..tapi bile tengok petanya,uih,kat mane nie ye?-tetap konpius..huhu...pikir punye pikir, tetapkn keputusan, nak try dulu..jumpe ke x jumpa,tu laen cerita...ok,set...pukul 3 gerak!

tepat pukul 3, perjalanan mencari saujana damansara bermula. kami maen masuk je jalan mane2,,dah jumpe macam2 signboard dah..huhu...akhirnye berhenti jap kt stesen minyak-bukan nak isi minyak-tapi nak tanya jalan..kata orang malu bertanya sesat jalan...jadi sebab xmau sesat,kami bertanya.."kat mane jalan nak ke saujana damansara?"itulah soalan yg aku lemparkan, lebih 5 kali kot aku tanya orang2 kat sna...mcm2 stesen minyak aku singgah...petronas,shell,esso..bleh kate sume stesen minyak aku terjah...tp semuanya berikan jawapan yang menghampakan..."tak tawlah"-"xpenah dgr pon name tmpt 2?"-huh?aku mula pelik...awat cam sume org xtaw tmpt ni..cam tmpt ni xpnh wjud kt alam ni...huhu...

perjalanan ttp diteruskan w/pon aku dah mula rase gelisah dan lemah semangat..jam dah mula menunjukkan 4 lebih..kami berhenti lagi kat stesen minyak..aku mula bertanya...tapi kali ni aku tanyakan kat mana jalan kuala selangor?p.cik tu bagi arahan itu ini dan begitu begini...time ni azan asar mula berkumandang...aku call pejabat stormreaders, tanya bila waktu last bleh berurusan..-5.30ptg!-ok,still ade mase...perjalanan diteruskan..

jalan punye jalan,dan kami berhenti pula kat stesen petronas...aku nampak sorg brother pakai bju raihan,,,dan aku cam terdetik nak tanya dia je..nampak cam baek je brother ni..emm..xpelah,,aku p tnya kt kaunter dulu.."kak,kat mane jalan nak ke saujana damansara?"-tibe2 kak tu passing soklan tu kat brother berbaju raihan tu, n abang tu ape lagi, dengan konpiden nya memulakan bagi arah jalan bagai seorang pensyarah yang sedang menyampaikan kuliah kepada pelajarnya-besemangat dan meyakinkan!-itu ape yg aku nmpk dr brother tu,..

akhirnya ada jgak insan yang taw akan tempat ni..rupanya, menurut ape yg brother tu cakap, saujana damansara ni tempatnya di dalam damansara damai..oo...cmtu k?kami bergerak mengikut arahan yg telah diberi..Alhamdulillah,tepat pkul 5.15,akhirnya kami jumpa jgak tempatnya...happy..setelah 2jam mencari,akhirnye ketemu jua..^^

dan aku pon berurusan di pejabatnya...segala buku2 yg telah diorder, aku beli..puas hati bile tengok buku2 yg dbeli ade kt depan mata..penat mmg penat...tp ape pon sangat berpuas hati...n malam tu,lebih kurang pukul 9.35 mlm, akhirnya kami tiba kembali di maktab..alhamdulillah,selamat perjalanan pergi dan pulang..^^

p/s: apa yg penting,kalau nak dapatkn sesuatu, jangan mudah putus asa,,,usaha dulu...usaha tangga kejayaan..Allah suka orang yang berusaha...man jadda wajada, man zara'a hasoda^^


Read more...

Monday, October 11, 2010

::Luahan Hati::

Pertama kali ku dengar suaramu
Sayunya hatiku merindui dirimu
Walaupun belum kita bersua muka
Namun aku telah jatuh cinta

Pertama kali ku bertemu denganmu
Hatiku terpaut melihat senyumanmu
Aku mengharap engkau menerimaku
Kerna aku bersedia menyintaimu

Akan ku renang lautan yang berapi
Membuktikan kehebatannya cinta ini
Tetapi jika kau meninggalkan aku
Terhiris hati ini terguris jiwa ini
Menangis tak berlagu

Biarpun ombak yang merubah pantai
Kasihku takkan hancur berderai
Biarpun hari berganti hari
Dirimu tetap ku nanti

Sayangku pimpinkan tanganku
Menuju mahligai bahgia
Kita bersama nikmati kisah cinta
Hidup bagaikan di syurga
oh kasih

::cambest gak kadang2 lagu ni...hehe=)



Read more...